“Most artists are not going to want to make it known that they didn’t write their own lyrics” (Kel Spencer)
Ce face un raper sa fie bun? Pe ce criterii ne bazam cand spunem ca X-ulescu scuipa bine? Contreaza flow-ul, hainele, atitudinea, dumele, versurile sau tehnica? Fiecare dintre noi avem indicatori diferiti atunci cand vine vorba sa apreciem valoarea unui emcee.Totusi, modul in care judecam acest fapt, nu doar ca pune in valoarea punctul forte al artistului, dar spune pe de o parte ceva si despre noi insine. Punem accent pe aparente sau nu? I
In orice caz, creativitatea ramane cel mai important aspect care impresioneaza publicul. Pentru ca in general, subiectele abordate in muzica rap s-au cam epuizat. De la temele politice, sociale, economice, religioase,justitie.. pana la aspectele care tin de estetica, toate isi ragesc cate un vers, o rima in muzica rap. Tocmai pentru ca acest gen de muzica se poate remarca astefel print-o complexitatea a subiectelor ce pot fi abordate, conteaza intr-o masura destul de mare modalitatea in care ele ne sunt prezentate.
Dar ce se intampla in momentul in care tu, ca artist, vii in fata publicului cu un mesaj pe care vrei sa il transmiti dar, de fapt, nu pe tine te reprezinta? Sa aruncam o privire peste micile picanterii de pe scena rap din afara. Care sunt emcee care nu si-au scris ei insusi versurile?
DR. DRE
Din 1984 pana in prezent, Dr. Dre a devenit o legenda. Este cantaret, producator, detine o casa de discuri si o adevarata industrie a echipamentelor, produselor audio (casti pentru telefon, radio, speaker). Un foarte bun antreprenor, altfel nu s-ar explica pozitia III in clasamentul celor mai bogati raperi din lume din 2013.
In domeniul muzical, activitatea a inceput-o in cadrul faimoasei trupe gangsta, N.W.A., unde treptat a ajuns sa fie unul dintre cei mai apreciati componenti ai ei. Totusi, nu toti cunosc faptul ca Dr. Dre niciodata nu a fost in stare sa scrie un vers destept de 16 masuri. Atunci cand facea parte din N.W.A, majoritatea textelor erau scrise de Ice Cube si Mc Ren, iar atunci cand a activat solo, Eminen (Guilty Conscience, The Watcher, Light Speed, Forgot About Dre, Let’s Get High, Say What You Say, !! Hits the Fan, Encore, Old Times Saks, Crack A Bottle, Bang Bang), The D.O.C. (Big Egos, Housewife), Exibit (LoLo, What’s The Difference, Some L.A. Niggaz )si Jay-Z erau unii din cei care au scris piese pentru Dr. Dre. Super hit-ul Still D.R.E. (colaborarea din 1999 cu Snoop Dogg) care s-a vandut in 4,000,000 de copii este scrisa de Jay-Z:
Desigur, cea mai valabila “scuza” pentru ceea ce am prezentat o gasim in cartea How to Rap in care, printre altele, RBX scrie si despre efortul colectiv care a fost depus in procesul de creatie al albumului The Chronic (1992): “Dre doesn’t profess to be no super-duper rap dude – Dre is a super-duper producer”. Incontestabil, de altfel. El este unul dintre cei mai buni producatori. Dar pana la urma, unde ne gasim certitudinea ca nici in prodcutie Dr. Dre nu este ajutat?
Easy-E (1963-1995)
“Tatal gangsta rap-ului”, asa cum mai este numit, a fost un alt membru din crew-ul N.W.A. care s-a confruntat cu aceeasi ipostaza ca si a lui Dr. Dre. Chiar daca nu a fost un raper in adevaratul sens al cuvantului (privind din perspectiva versurilor), cariera de business man l-a ajutat sa-i creeze imaginea de legenda.
In 1986 a reusit sa puna bazele casei de discuri Ruthless Records prin intermediul banilor castigati din vanzarea de droguri iar, printre primele trupe care s-au alaturat casei de discuri a fost, in mod evident, N.W.A. Avand putere prin intermediul banilor, fiind in acelasi timp si un tip carismatic, Eric Lynn Wright a devenit o figura plina de notorietate, vazuta ca un lider in cadrul grupului. Faima lui a ajuns la cel mai ridicat nivel incat, in anul 1991 raper-ul a acceptat invitatia primita din cadrul Casei Albe de a lua pranzul alaturi de prsedintele George H.W. Bush. Cum a fost posibil ca presedintele american sa doreasca prezenta controversatului raper gangsta? Bineinteles, Easy-E a gasit a fi necesar sa ofere un raspuns: in candrul unei campanii duse de niste politicieni impotriva cenzurii, el a contribuit cu suma de 2,5000$. Apoi a adaugat: “How the fuck can I be a Republican when I got a song called ‘Fuck tha Police’? I ain’t shit—ain’t a Republican or Democrat. I didn’t even vote. My vote ain’t going to help! I don’t give a fuck who’s the president.” Revenind la activitatea lui ca si raper, versurile i-au fost scrise de asemenea de catre Ice Cube si MC Ren. Impactul pe care le-au avut acestea in cadrul generatiiei de la acea vreme a fost unul major.
P. Diddy
In intreaga sa cariera de raper, Sean John Combs s-a folosit de diferiti ghostwriter pentru a ii scrie versurile: 50 Cent, Jay-Z, Nas, Pharoahe Monch, Royce Da 5’9”, Drake, Craig Mack, Rick Ross.
Conform unui interviu acordat in 2010, se pare ca de abia atunci, dupa aproximativ 15 ani de cand face rap, P. Diddy ar fi renuntat intr-o mare masura sa mai apeleze la ajutorul altor emcee: “I call Mos Def, he says, ‘I’m not writing for you, you write for yourself, ‘cause you can do it.’ And that’s what got me.” Albumul lansat atunci, Last Train to Paris, a fost primit de critici pozitive.
Probabil ca unul dintre cele mai controversate versuri ale lui P. Diddy care face referire la aceasta situatie se regaseste in piesa Bad Boy For Life (2001, “The Saga Continues…”): “Don’t worry if i write rhymes, i write checks”. P. Diddy este cel mai bogat raper din lume , cu o avere estimata la 580 milioane de dolari. Asadar, chiar daca nu are suficiente skill-uri pentru a face muzica rap….
Desigur, lista artistilor care nu isi scriu singuri versurile poate continua. Mai ales in timpurile prezente, fenomenul este des intalnit in breasla celor care au semnat cu o casa de discuri mare pentru ca de cele mai multe ori acestea preiau controlul asupra carierei raper-ului respectiv. Exemple sunt multe: Kendrik Lamar, Soulja Boy, Rick Ross, Gucci Man, Lil Wayne. Iar din sfeara exterioara muzicii rap, un exemplu ar fi Mariah Carey care desi nu si-a compus niciodata versurile, interpreatrile ei au starnit admiratia sutelor de mililoane de oameni.
Ceea ce se poate spune in mod sigur este ca aceasta practica a evoluat de la un subiect taboo la un fapt comun in industria muzicala rap (si nu numai). Cel mai bun ghostwriter care a avut clienti precum P. Diddy, Ma$e, Foxy Brown, Jermaine Dupri, Will Smith, Willow Smith a scos in 2000 un single prin care au fost desconspirat si au fost loviti mai multi artisti ce au apelat la servicile lui. Totusi, numele lor au fost cenzurate in urma decizei luate de label-ul la care lucra.
Mad Skillz e un nume de care probabil nu ai auzit, dar care a lansat pe piata muzicala unele dintre cele mai bune hit-uri. Desi a ales sa stea in umbra, el spune ca “meseria” lui este destul de avantajoasa: “Sometimes, it’s just such a good deal that you can’t turn it away”, in contextul in care o piesa scrisa de el poate ajunge si la 70,000 $.
Ideea conforma careia persoanele care scriu versuri pentru alti raperi sunt de obicei emcee care au dat gres in prestatia lor, nu ramane intotdeauna un argument fondat. Faptul de a sta in spatele scenei nu este intotdeauna o forma de subapreciere. Cei care fac asta ajung sa fie admirati in mediul in care lucreaza si chiar daca publicul nu ii cunoaste, ei capata respectul marilor artisti, producatori prin intermediul carora pot ajunge sa incheie proiecte muzicale avantajoase. De asemenea, ghostwriter-ii contureaza si o noua dimensiunea a creatiei deoarece munca lor le ofera un alt gen de oportunitate de a se manifesta artistic. Pe de alta parte, Mad Skillz a mai dezvaluit un avantaj: “I’m not gonna be rapping when I’m 40. But I can still be writing songs ’til I’m 80”.
Prin urmare, subiectul aceasta ramane in continuare unul discutat din umbra. El ridica o serie de problematici care tin de aspectele etice. Treptat, s-a dezvoltat un adevarat bussiness in aceasta sfera si pare ca in ziua de astazi putini ascultatori mai tin cont sau se intereseaza de acest criteriu cand apreciaza un raper.